Het lijkt misschien een nieuwe hype in de marketingwereld. Maar is storytelling eigenlijk niet een eeuwenoud concept? Iets als mond-tot-mond reclame eigenlijk. Echte verhalen van mensen over een bedrijf en wat ze voor hun klanten betekenen. Zo ging het al lang voordat er met mooie commercials, slimme algoritmes, keywords en target groups kon worden gewerkt om de boodschap aan de man te brengen.

Als het niet klopt

In de praktijk zie je dit nog weleens misgaan. Soms mag het ook best wat eerlijker, het moet wel kloppen. Als je achter je dienst, bedrijf en team staat, mag je dat ook laten zien. Maar als je het één zegt en het andere doet, val je keihard door de mand. Mensen zijn niet dom en via social media is een leugen heel snel ontmaskerd. Door de hele wereld. Als het niet uit het hart komt, klopt het niet… en dat voelen mensen haarfijn aan.

Eerlijk?

Er zijn voorbeelden genoeg. Facebook die mensen bij elkaar wil brengen, wat niet strookt met fake news en schending van privacy,  Volkswagen met sjoemeldieselauto’s, Rabobank met een wereldverbeterend verhaal dat ze niet waar kunnen maken. Of de witwaspraktijken van ING en overbeloning van hun directeur. Goed, die bedrijven zijn er nog steeds. Maar hun reputatie loopt wel flinke deuken op en klanten keren zich meer en meer af.

Geen geheimen meer

Vroeger kon je met zulke dingen nog best wegkomen. Veel bleef binnenskamers. Grote bedrijven konden heel veel doen om het beeld naar buiten toe naar hun hand te zetten. Dat gaat nu toch een stuk lastiger. Met de komst van social media is de kans dat iets onwelgevalligs onder de pet blijft,  flink afgenomen. En dat los je niet zomaar meer op, geforceerde manipulatie van je aangemeten imago kan als een boemerang terugkomen als de praktijk niet aansluit bij mooie beloften in woord en beeld.

Doe wat je zegt

Dit was voor kleinere organisaties altijd al  een gouden regel. Mond-tot-mond reclame is tenslotte heel effectief, dus kan het maar beter positief zijn. ‘Doen wat je zegt’ geldt nu ook voor grote en hele grote bedrijven. En het valt nog niet mee om dat allemaal in goede banen te leiden. Het vergt een andere instelling. ‘Practice what you preach’: zorg dat de klantverwachting overeenstemt met wat jij levert. Zo simpel is het eigenlijk. Natuurlijk gaat er weleens een keer iets mis. Maar in dat geval: los het dan goed op! Wees gewoon eerlijk, binnenskamers en naar buiten.

Het ware verhaal

Iedereen, elke organisatie heeft iets bijzonders. Datgene wat hun klanten iets geeft wat ze nodig hebben of prettig vinden. Wat is dat bij jouw club? Voor wie doen jullie het en waarom? Wat drijft jullie? Als je daar op een open, toegankelijke en leuke manier over vertelt, bereik je heel waarschijnlijk juist die mensen die zich daardoor aangetrokken voelen. Zonder manipulatie. Met een eerlijk verhaal. Een waar verhaal. Dat is waarom ik geloof in storytelling. En het is ook nog eens ongelooflijk leuk om te doen. Probeer het maar!

Laat zien wat je waard bent. Mag ik jouw verhaal vertellen?
Gratis intake!

 

Gratis intake

Bel of mail me via mijn contactgegevens of vul hier je gegevens in. 
Dan maken we snel een belafspraak voor jouw verhaal!

Bel mij

5 + 7 =

Sonja Remkes

06 - 241 55 629

info@sonsense.nl

Share This